Berhenti menjadi penunggu

Aku tertarik dengan puisi ni.Dalam bahasa kasar-sedap.Memang boleh dipertimbang masuk silibus Komsas.Aku tiru dan tampal dari Terfaktab.Maksud dia maybe lagi mendalam dari yang dinyatakan - aku tak leh tafsirkan pun, tapi aku tetap tertarik.

Hari ini
Saya melepaskan jawatan
Dari segala jawatan yang telah diberikan
Setelah sekian lama menanti jawapan
Saya letak jawatan

Saya dengan ini meletakkan jawatan
Sebagai orang yang mengharap
Dan jawatan ini
Akan kekal kosong

Sehingga bila ada yang mengisi jawatan ini nanti
Ingin aku berpesan
Menunggu tunggul untuk berbuah
Menunggu pokok untuk berjalan
Menunggu batu untuk bercakap
Sama seperti menunggu jawapan

Dengan ini saya melepaskan jawatan
Sebagai seorang penunggu
Tetapi sementara tidak menunggu
Saya menunggu lagi
Agar ada jawatan kosong sebagai penunggu
Untuk saya tunggu

Sementara itu,tunggulah
Jawapan yang tak terjawab
Kata yang tak terkata
Ayat yang tak terayat
Tunggu yang tak tertunggu

-Nukilan Nami.

Tiada ulasan: