hodoh tapi bernilai

  Semalam, sambil ingin melepaskan tekanan yang di alami ketika mengambil test analog dan communication, aku bersama beberapa pengail tegar pergi ke lubuk yang sering diperkatakan orang-orang Kampung Kuala Pahang-padang golf Pantai Lagenda. Dulu tak leh masuk sebab masih beroperasi tapi sekarang bagaikan pesta memancing semenjak ianya ditutup akibat bankrap - aku pun tak tau. Tujuan, mencari baka-baka ikan selain ikan duri.

  Aku cukup bosan dengan ikan duri. Pergi jeti, balik-balik muka diorang. Lagipun sebelum ni pengail-pengail tegar cukup tension dengan ketandusan ikan disetiap lokasi yang dituju. Otai-otai mengatakan waktu yang baik adalah ketika petang dan pagi selepas subuh. Mengetahui sikap kami yang memulakan pagi yang indah pada pukul 10pagi, kami pergi pada petang hari.

point of view


antara pengail tegar



tak besar mana pun


  Seperti biasa nasib kami tidak seindah pelangi, hanya beberapa ekor ikan yang teperdaya dengan penipuan yang sering digunakan para pengail. Seko kepoh, seko haruan dan tiga eko ikan ubi atau dikenali di Johor dengan ikan ketutu-termasuk dua eko ikan ubi hasil sedekah orang ramai. Ok. Kat sini aku nak review pasal ikan ketutu ni. Perkenalkan En.Ketutu yang hodoh sehodoh Quasimodo Hunchback - tak kenal tanya Pn.Yahoo.

Cak!!

  Pada mula aku tak tahu ikan ni boleh makan ke tak. Ye la, mana tau beracun ke. Tak pasal-pasal terbaring aku kat ICU. Sebab tak silap aku, aku pernah nampak ikan ni kat longkang bandar Kluang. Tapi kebenaran hampir terserlah apabila peminat-peminat kami disitu mengatakan ikan ni ada nilai komersial yang tinggi. Harga pasaran- RM70 sekilogram!! Aku taknak percaya sangat sebab aku tengok ikan ni hodoh sangat, tak kan la mahal sangat. Ya, gelarlah aku stereotype. Balik rumah apabila nama En.Ketutu ditanya pada En.Google, keputusan amat memeranjatkan. Harga pasaran untuk ikan segar boleh memcecah RM80 dan RM150-RM200 untuk yang siap dimasak. Pergh!!Tanpa berlengah masa, ikan ini harus dimakan segera. En.Google memberi resepi ikan ketutu masak stim.Hasilnya....

ketutu dan haruan
  Isi ikan ketutu sangat putih - seputih gigi iklan colgate - dan sangat lembut. Pasal rasa pulak aku tak tau nak komen macam mane, sebab bagi aku selagi leh masuk perut, benda tu sedap. Dari 5 bintang aku leh bagi 3.8.


   P/s | Harus mendapatkan saiz mega.

Tiada ulasan: